Tufteparker har blitt skikkelig populært, og det av god grunn. Dette er nemlig en skikkelig god måte å trene hele kroppen på ute i frisk luft på en litt annerledes måte.

Artikkelen er skrevet av coach Sindre Solvang

Hvilke gode øvelser kan man gjøre i tufteparken?

Det finnes mange øvelser en kan gjøre i tufteparken. Man kan trene vanskelige øvelser, men det er også et stort utvalg av øvelser som en helt «normal» person kan gjøre. Nedenfor har jeg nevnt 10 gode øvelser man kan gjøre i tufteparken.

Pullups

Dette er for veldig mange en veldig krevende øvelse, men stengene i tufteparken er ofte så langt nede at om en ikke klarer vanlig pullups så kan en gi seg selv en liten push med å hoppe opp i startfasen.

Har du en strikk du kan knyte i stanga og bruke for å løfte deg opp kan dette også være et godt hjelpemiddel.

Negatives

Dette er en øvelse som ligner pullups veldig. Forskjellen her er at det ikke er noe krav til å dra  seg selv opp. Denne øvelsen går kun ut på å heise seg ned igjen. Dette er en ypperlig øvelse  for deg som har lyst til å lære/bli bedre på pullups.

Australsk pullups

Dette er en ypperlig øvelse til å bli bedre i pullups da den vil bedre grepet ditt samtidig som  den tar flesteparten av de samme muskelgruppene en tar i en vanlig pullup i tillegg til at  bevegelsesmønsteret er veldig likt. 

Pushups inntil en stang

Denne versjonen av pushup er en mye lettere variant. Om man ikke klarer en vanlig pushup så kan denne varianten være helt ypperlig for deg! Jo lenger oppe overkroppen din er i forhold til beina jo lettere er det. Trenger du en utfordring så kan du prøve å gå litt lenger ned.

Dips

I tufteparken er det mange plasser en kan gjøre dips. Om du ikke klarer å gjøre vanig dips så kan du ta beina dine opp på stativet for at øvelsen skal bli lettere.

Situps i stativ

Har man to stenger nærme hverandre kan man sitte oppe på disse for å trene kjerne muskulatur på en god måte.

Beinhev i stativ

Dette er enda en øvelse som på en veldig god måte trener kjernemuskulatur. Løft knærne dine opp. Trenger du en enda større utfordring så kan du prøve å løfte beina dine strake opp.

Bulgarsk utfall

Plasser det ene beine ditt på stativet, og gå så ned i utfall på det andre. Dette er en beinøvelse som brenner skikkelig.

Et beins knebøy

I en tuftepark har man mange plasser å støtte seg til. Finn deg en plass å holde deg fast til, og gå så ned i knebøy på et bein.

Tåhev

Finn deg et stativ, og heis deg opp og ned med foten. Dette er en ypperlig øvelse for å trene legg muskulatur.

Lykke til med treningen!

Ønsker du mer informasjon om trening i tuftepark eller styrketrening ute, eller bare trening generelt så kan du kontakte Sindre på hans profilside eller på Instagram!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.