De fleste er kjent med hvilke helsefremmende effekter trening og aktivitet har. Blant annet vil det forebygge livsstilssykdommer og hjelpe på stress. Men hva gjør man om man ikke har tid, anledning eller ønske om å trene på treningssenter?

Artikkelen er skrevet av coach Astrid Tuven

trening hjemme med utstyr

Mange har strikk, kettlebell eller små hantler hjemme. Med dette kan du enkelt gjøre en god styrkeøkt hjemme. Har du ikke noe treningsutstyr hjemme har Astrid laget en super økt for hjemmetrening uten utstyr.

5 øvelser å trene hjemme med enkelt utstyr

Hver øvelse kan utføres med 12 repetisjoner og 3 set (3×12) som en standard styrketreningsøkt, eller gjøres som sirkeltrening med eksempelvis 1 minutt på hver øvelse og 2-4 runder.

  1. Knebøy med strikk eller ekstra vekt
    Fest strikken under føttene dine og hold det over skuldrene, dette vil gi mer belastning og en tyngre knebøy. Har du hantler eller kettlebell kan det fint brukes for ekstra belastning.
  2. Roing med strikk eller vekt
    Ha på sko, det sikrer at ikke strikket sklir. Sett deg på gulvet og fest strikket under skoene. Dra så armene bakover i en ro-bevegelse. Alternativt kan du stå foroverlent og ro med manualer eller kettlebell.
  3. Strakmark med kettlebell
    Stå oppreist med strikket festet under føttene.Len deg fremover med bøy i hofteleddet. Trekk i strikken mens du presser via helene og skviser rumpa for å komme til oppreist posisjon igjen. Kan også utføres med vektstang, kettlebell eller hantler.
  4. Facepull med strikk
    Fest strikket i en dør, trappeoppgang eller en stolpe. Trekk mot ansiktet med albuene pekende utover. Kjenn at du aktiverer øvre rygg og strammer magemuskler og setet for å holde deg stabil.
  5. Brystpress med strikk eller hantler
    Ligg på rygg på gulv eller en benk. Ha strikket rundt ryggen og press fra brystet og rett opp. Har du hantler, kettlebells eller vektstang kan du utføre brystpress som vanlig.

Så enkelt kan du få inn en økt i ditt eget hjem – ikke tar det spesielt lang tid heller. Neste gang kan du forsøke å stramme strikken, velge tyngre vekter eller kjøre en runde ekstra for økt belastning.

Få flere tips fra Astrid, eller bestill coaching direkte fra henne allerede i dag.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.