De fleste forbinder styrketrening med et treningssenter, med mye folk og delvis kø ved de forskjellige apparatene. Det er fint å trene på et treningssenter, men det finnes mange gode alternativer som eksempelvis det å trene styrke ute.

Artikkelen er skrevet av coach Sindre Solvang

Utetrening er i vinden som aldri før, og i denne artikkelen får du vite alt om hvordan du kan få til en god styrkeøkt ute i frisk luft.

Hvorfor trene styrke ute?

Det er helt gratis, ingen månedspris og ingen bindingstid!


De aller fleste av oss tilbringer store deler av hverdagen vår inne. Og vi mennesker er justert på den måten at vi trenger litt variasjon, da er det å ta en økt med styrketrening ute i frisk luft et godt valg.

Kan man trene det samme ute som på et treningssenteret?

Det som er et faktum er at mange av de øvelsene man gjør inne på et treningssenter også kan utføres ute i frisk luft.


Du kan trene enkle øvelser ute med ingen, eller lite utstyr. Velger du å investere i litt utstyr, kan du trene de aller fleste øvelser og muskelgrupper ute, som det du kan inne på et treningssenter.


Nedenfor ser du eksempler på øvelser du kan gjøre ute i naturen og samtidig få en god treningsøkt.

Hvordan legge opp økta ute?

Det som er så gøy med styrketrening er at det kan utføres på mange forskjellige måter.


Man kan gjøre det som er mest normalt med repetisjoner og sett, men man kan også kjøre ulike intervaller, eller det som kalles sirkeltrening.

Sirkeltrening

Med sirkeltrening trener man ikke bare styrke, man kan også trene utholdenheten! Et eksempel på en sirkeltreningsøkt kan være at man kjører knebøy, armhevinger, utfall og dips på 30 sekunder hver før en bytter til neste øvelse.


Etter man har gjennomgått alle øvelsene tar man som regel en pause på et – to minutter før man begynner på nytt igjen. Dette kan gjerne gjentas to – tre ganger.

Sirkeltrening med repetisjoner og sett

Med denne varianten er det normalt å trene med en del repetisjoner – 10-20 repetisjoner. Man gjennomfører sirkeltreningen som i eksempelet ovenfor – øvelse for øvelse, men med et bestemt antall repetisjoner. For eksempel 10 repetisjoner på hver øvelse.


Det som da er normalt å gjøre er at man gjerne øker antall repetisjoner man gjorde på hver øvelse fra økt til økt slik at man hele tiden får en ny stress på muskulaturen.


Dette vil så føre til at man hele tiden klarer å bygge musklene sine som fører til at man blir sterkere.

Hvor ofte bør man trene?

I startfasen av et treningsopplegg så trenger man ikke så alt for mange økter, og man kommer langt med to ganger i uka. Etterhvert som man blir sterkere så kan det være fordel å legge inn flere økter i uken. Da vil et sted mellom tre og fire økter i uka være optimalt.

Lykke til med treningen!

Har du en tuftepark i nærheten av der du bor? Da anbefaler vi å lese denne artikkelen med 10 tips til øvelser å gjennomføre i tufteparken.

Ønsker du mer informasjon om styrketrening ute, eller bare styrketrening generelt så kan du kontakte Sindre på hans profilside eller på Instagram!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.